..On seurata rakkaan ystävänsä vanhenemista, tietäen ettei vuosista ole enää monta jäljellä..

Koiran elämä on niin nopea tempoista, kun vanhuus alkaa se tuleekin yllättäen ja nopeasti. Pieni harmaa kohta ystävän kuonossa leviää yllättävän nopeasti koko kuonoon ja pian koko päähän. Sitten tulee vaivoja. Tessu on ikäisekseen todella hyvä kuntoinen, mutta tänä vuonna sen on tajunnut että luopumiseen ei ehkä ole kauan aikaa. tai ehkä on. ei koskaan tiedä. Ensimmäinen vaiva tuli viime talvena. Silmätulehdus,joka johtuu silmien kyynelnesteen vähentymisestä. Sitten huolestuimme vaikeasta ulostamisesta ja syy selvisi myöhemmin keväällä. Tyrä pepussa. tehtiin hätä kastraatio ja nyt joka aterialla duphalacia ja lesettä ruoan sekaan jotta vatsa toimisi.

Eilen istuessani sohvalla Tessua rapsutellen, käteni osui johonkin kovaan niskassa. Sormenpään kokoinen patti..Kyseessä voi toki olla rasvapattikin, jollainen pojulle ilmaantui vuosia sitten kainaloon, mutta kun ikää on jo 12 vuotta, pelottaa. Asia täytyy tarkastaa eläinlääkärillä mahdollisimman pian.

Nämä koirat on mulle kuin mun lapsia.(Oikeita ihmislapsia mulle tuskin koskaan tuleekaan.Olen onnellinen “koira- äitinä“) Jokatapauksessa rakastan niitä kuin lapsiani ja ne on mulle todella, todella tärkeitä!! Töissä ollessani olen huolissani ,miten kotona pärjäillään ja ovella, kotiin tultuani olen jälleennäkemisestä iloissani kuten koiratkin. Olen miettinyt miten raskaasti tulen ottamaan sen kun Tessusta aika jättää. Toivottavasti siihen on vielä vuosia!!!Luulen että koskee yhtäpaljon kuin jos olisi menettänyt kenet vaan rakkaan ystävänsä. Kyllä sitä vaan yli 10 vuodessa kiintyy liikaa.

Minun on vaikea ymmärtää ihmisiä jotka eivät huolehdi lemmikeistään hyvin. Ihmisiä jotka eivät kykene tuntemaan empatiaa esim. sairasta karvaista ystäväänsä kohtaan. Tai käytä ulkona tarpeeksi usein. jumaliste sehän on maailman karmein tunne ku rakko on täysi eikä pääse tarpeilleen!!! tai miksi jotkut ottaa koiran kuin esineen, pihan koristeeksi koppiin, välittämättä siitä sen enempää? Eläin on tunteva olento ja siitä on otettava vastuu ja pidettävä huolta! Koira on älykäs, kykenee ajattelemaan, tuntemaan iloa ja surua jollain tapaa. Ehkä emme edes tiedä kaikkea mitä niiden päässä voi liikkua..